25 Temmuz 2010 Pazar

ARAŞTIRMACI-YAZAR İHSAN TOPALOĞLU HAYATINI KAYBETTİ

Yapı ve Kredi Bankası Akçaabat Şubesinde görev yapan Rize ve Pazar ile ilgili kültürel çalışmalar yapan Araştırmacı Yazar İhsan Topaloğlu, beyin kanaması sonucu hayatını kaybetti.


20 gün önce geçirdiği beyin kanaması sonucu tedavi altına alınan, Rize Pazar İlçesine bağlı Suçatı Köyü'nden olup, Yapı ve Kredi Bankası Akçaabat Şubesi çalışan Araştırmacı Yazar İhsan TOPALOĞLU'nun beyin kanaması nedeniyle tedavisi sürerken, dün yaşama veda etti.

İhsan TOPALOĞLU'nun cenazesi bugün Rize Pazar Sahil Camii'nde öğle namazına müteakip kılınan cenaze namazının ardından, Suçatı Köyü'ndeki aile kabristanlığında toprağa verildi.

Merhum TOPALOĞLU, işinin dışında araştırmacı-yazar olarak birçok esere imza atan attı. Topaloğlu, cana yakınlığı, insancıllığı, dürüstlüğü, sevecen kişiliğiyle araştırmaya, doğruluğa, dürüstlüğe ve vefaya önem veren bir kişi idi.

Fatih Sultan KAR kardeşimizin dediği gibi;

“ O bir Rize sevdalısı idi. Maddi imkânsızlıklar içerisinde durmadan yılmadan, Rize ile ilgili araştırmalar yapar ve bunları yayınladığı kitaplarla, insanlarla paylaşırdı. Yıllık izin için memlekete geldiğimde haberleştik ve Trabzon’da Taksim Meydanı’nda buluştuk. Benim için ayırdığı Rize ile ilgili kitaplar kucağında çıka geldi. O gün akşama kadar beraberdik.

Trabzon’da ‘Kıyı Dergisi’ne, Fotoğraf Sanatçısı ve Yazar Süleyman İSKENDER’e, Gazeteci Yazar ve Matbaacı Nevzat YILMAZ’a, Uzun Sokak’taki sahaf amcaya uğradık. Ertesi gün memleketi olan Rize Pazar’a giderken bana uğrayacaktı.

Uğramayınca aradım. Telefona çıkan yenge hanım acı haberi verdi. İhsan bey, beyin kanaması geçirmiş ve bir tarafı felç olmuştu. Ve bugün Gazeteci ağabeyim Faik Bakoğlu aradı. ‘İhsan’ı kaybettik’ dedi. Aslında biz onunla çok şeyler kaybettik. Onun heyecanı, onun üretme arzusu, Türk kültürüne çok şey kazandırmıştır.”

Karadeniz Yazarlar Birliği(KYB) Genel Başkanı İsmail FANDAKLI:

“Acı haberi yeni aldım. Kaç gündür çalıştığım gazetenin görevlendirmesi nedeniyle seyahatte bulunuyordum. Babam Ali Kemal FANDAKLI’nın 5-6 gün önce aniden rahatsızlanması nedeniyle Trabzon’a döndüm ve geçen cuma günü de babamı kaybettim. Daha babamın acısı taze iken araştırmacı yazar dostum İhsan TOPALOĞLU’nun vefat haberi ile sarsıldım.

İhsan TOPALOĞLU, amatör olmasına rağmen profesyonelce çalıştı, araştırdı, yazdı, yılmadı, bıkmadı ve birçok esere imza attı. O, amatör ruhla profesyonelce tarihe çok önemli notlar düşmüştür.

Doğup büyüdüğü, ekmeğini yediği topraklara, bölgesine, Rize tarihine ve Türk kültürüne çok önemli katkıları olmuştur. Bana göre, İhsan Topaloğlu’nun en önemli yönü araştırmalarında asla taraf olmamıştır. Tamamen tarafsız bir bakış açısıyla eriştiği bilgi ve belgelere eserlerinde yer vermiştir. O, Rize, Pazar ve bir Karadeniz daha doğrusu bir Türk ve Türkiye sevdalısı idi.

Daha kısa bir süre önce baskı aşamasında olan bir kitabının ilk incelemesini bana yaptırdı. Tashih aşamasındaydı. Ama ne yazık ki, eserinin baskısını göremeyecek.

İhsan TOPALOĞU’nun ani ölümü nedeniyle değerli bir dosttan ayrılmak ve başarılı bir yazarı kaybetmekten dolayı çok üzgünüm. O, bölgemizin çok kıymetli bir değeri idi. O'nun vefatına inanın çok üzüldüm. Ben, babamın vefatından sonra bir daha yıkıldım. Kendisine Allah’tan rahmet diliyor, acılı ailesine ve onu seven binlercesine sabırlar diliyorum. Onu çok özleyeceğiz. Mekânı cennet olsun.” Dedi.

‘Pazar Tarihi’nin basımını göremeyecek

Fatih Sultan Kar:

“İhsan Topaloğlu; Sürekli eserler üretiyor, yetkililerin ve etkililerin duyarsızlığından yakınıyordu. Buluştuğumuz gün son çalışması ‘Pazar Tarihi’nin son düzeltmelerini almış ve eserini birlikte Trabzon’ da Esen Ofset Matbaası’na teslim etmiştik.

İhsan Rize Pazarlı idi ve Pazar’ı da çok severdi. Pazar ilçesinin tarihini anlatan bu eserin yayınlanması ve gelecek nesillere ulaşması için Pazar Belediye Başkanı Ahmet BASA ve Başkan Yardımcısı Hasan KİRAZ’a sesleniyorum; ‘Bu eseri yayınlamak size yakışır. Sağlığında değerini bilemediğimiz bu güzel insanın bari yayına hazır eserlerine sahip çıkalım.” Dedi.

Rize, Pazar ve Karadeniz’in ve Büyük Türk Milletinin ve Büyük Türkiye’nin gerçek aşığı olan ve yakından tanıma mutluluğuna eriştiğim, değerli dostumuz, değerli Araştırmacı Yazar İhsan TOPALOĞLU’nun Hakk’ın rahmetine kavuşması nedeniyle kendisine Allah’tan rahmet ve ailesine, Rize ve Pazar’lılara ve Akçaabat’lılara, ailesine, eş dost, akraba ve tüm sevenlerine sabrı cemil niyaz ederiz.

İhsan Topaloğlu Kimdir?

1966 yılında Rize Pazar Suçatı (Apso) Köyün’de doğdu. 1982 yılında Pazar lisesinden mezun oldu. Özel nedenlerle yüksek tahsiline devam edemedi. 1983-1985 yılları arasında Ankara Keçiören ilçesinde bir süre gazete dağıtıcılığı yaptı. Bu yıllarda ilk yazılarını ‘Türkiye Gazetesi’nde yayınlanmaya başladı. 1994 yılında İstanbul’da ‘Rize Kaçkar Gazetesi’nde muhabirlik yaptı. Bundan sonra bir bankada güvenlik görevlisi olarak çalışmaya başladı. Birçok yerel ve ulusal gazetede Rize ve Yöresinin Tarihi, Kültürü üzerine yazılar yazdı.
Yayınlanmış eserleri:

“Makaleler ve Şiirler” 1993-İstanbul, “Rus İşgalinde Rize” 1997-Trabzon, “Bölge Tarihinde Rize” 1998-Trabzon, “Rize Folklorunda Tulum, Horon ve Düğünler” 2005-Trabzon, “Rize’de Eski Köy Düğünleri” 2006-Trabzon, “Rize'nin Kurtuluşu 1916- 1918” Çınar Eğitim Kültür Yardımlaşma Derneği Yayını 2007-Trabzon, “Bir Köy Monografisi Rize Pazar Suçatı (Apso) Köyü” 2008-Trabzon.

Yayına hazır bazı eserleri:

“Milli Tarihimizde Pazar”, “Türkiye’de Çay ve Çayın Tarihçesi”, “Yöre Toplumunda Atmacanın Yeri”, “Osmanlı Döneminde Rize ve Çevresi”, “Rize’nin Folklor Özellikleri”, “Ardı şen Ardeşen”, “Rizeli Topal Osman’ın Hayatı ve Şiirleri”, “Rize’de Yetişen Ürünler”, “Nasıl Yazar Oldum(Roman)”, “İçimdeki Duygular (Şiirler)” ve “Rize İlçelerine Ait Belgeler”. (Not: Y.Kaynak: www.pazar53.com)

HABER: Muhammet YAVRUOĞLU

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder