1 Temmuz 1926
tarihinde kabul edilen Kabotaj Kanunu, Türkiye'nin karasularında egemenlik ve
bağımsızlığını ilan ettiği, denizciliğimizin güçlenerek, ülkemizin ekonomik
alandaki kalkınmasına çok önemli katkılarda bulunmaya başladığı tarihi bir
gündür.
Kabotaj;
Osmanlı döneminde Avrupa ülkelerine verilen kapitülasyonlarla elden çıkan,
yabancılara kaptırılan; kara sularımızda yolcu ve yük taşıma, avlanma, yükleme,
boşaltma, acentelik, deniz fenerleri, güvenlik ve diğer bütün ticari iskele ve
liman işletme hakları 1 Temmuz 1926'da Türkiye Cumhuriyeti'nin kurucusu Atatürk'ün
önderliğindeki Milli Meclis TBMM'nin bağımsızlık aşkı ile tutuşan hür iradesiyle
yeniden kazanıldı. Bu nedenle 1 Temmuz tarihi; Türkiye Cumhuriyeti'nin tam
bağımsızlığının sembolü olarak Denizcilik ve Kabotaj bayramı olarak kabul edildi.
Osmanlı
Devleti'nin kapitülasyonlar çerçevesinde yabancı ülke gemilerine tanıdığı
kabotaj ve ticaret ayrıcalığı Lozan Barış Antlaşması'yla 1923 yılında yırtılarak
çöpe kaldırıldı. 20 Nisan 1926 tarihinde de kabul edildi. Kabotaj Kanunu 1
Temmuz 1926'da yürürlüğe girdi.
Bu
yasaya göre; akarsularımızda, göllerimizde, Marmara denizi ile boğazlarda,
bütün kara sularında ve bunlar içinde kalan körfez, liman, koy ve benzeri yerlerde,
makine, yelken ve kürekle hareket eden araçları bulundurma; bunlarla mal ve
yolcu taşıma hakkı Türk yurttaşlarına verildi.
Ayrıca;
dalgıçlık, kılavuzluk, kaptanlık, çarkçılık, tayfalık ve benzeri mesleklerin
Türk yurttaşlarınca yerine getirilebileceği belirtildi. Yabancı gemilerin
yalnız Türk limanlarıyla yabancı ülkelerin limanları arasında insan ve yük
taşıyabileceği kabul edildi.
Bu
vesileyle karasularımızda deniz taşımacılığı ve ticaret haklarının yabancıların
kontrolünden kurtuluşunun yıl dönümü tüm denizcilerimize ve tüm Büyük Türkiye
Sevdalısı Vatandaşlarımıza kutlu olsun.
30.06.2019