TRABZON - Trabzon
İl Sağlık Müdürlüğü: "Erken Tanı, Erken Müdahale İçin Önemli."
TRABZON İL SAĞLIK
MÜDÜRLÜĞÜ'NÜN BASIN AÇIKLAMASI:
"Öğrenme;
yaşam boyu süren, bilgiyi algılama, organize etme, depolama ve gerektiğinde bu
bilgiyi geri üretmeyi içeren kapsamlı bir süreçtir. Öğrenme, sadece yeni bir
beceri kazanma ya da akademik bir alanda yetkinleşme değil; sosyo-duygusal ve
kişilik gelişimini de içeren bir kavram olarak düşünülmelidir.
Öğrenme
süreci sırasında bireyin bilgi kazanımının güçleşmesi ve öğrenme alanlarının
etkin bir şekilde işlev görmemesi halinde 'Özgül Öğrenme Güçlüğü'nden
bahsedilir.
Özgül
Öğrenme Güçlüğü normal ya da normal üzerinde bir zekâya sahip, duyusal bir
kusuru olmayan, herhangi bir psikiyatrik ve nörolojik bir tanı almamış,
standart bir eğitim-öğretime rağmen kronolojik yaşına ve zekâsına uygun
paralellikte başarı gösteremeyen, özel bir akademik alanda belirgin bir
bozukluğun varlığı (okuma, yazılı anlatım, matematik…) ile tanımlanan, çeşitli
genetik ve çevresel etmenlerin rol oynadığı, biyolojik temele dayanan ve
nöro-gelişimsel tanı alan bir bozukluktur.
Özgül
öğrenme güçlüğünün alt tipleri olarak; okuma güçlüğü (disleksi), yazılı anlatım
güçlüğü (disgrafi), sayısal güçlük (diskalkuli) ve motor koordinasyon güçlüğü
(dispraksi) belirtilebilir. Bu alt-tipler, tek başına görülebileceği gibi
birkaçı beraber de görülebilir. Bu alt-tiplere sıklıkla Dikkat Eksikliği ve/veya
Hiperaktivite Bozukluğu da eşlik edebilir.
Yaşanılan
bu gelişimsel sorunlar, bir takım davranışsal sorunlara da yol açabilir. Çocuk
oyun sırasında yaşıtlarıyla doğru iletişim kanallarını kullanamayarak grupta
dışlanabilir. Gerekli bilgiye sahip olduğu halde dil gelişimi, bilişsel gelişim
ya da motor gelişimdeki sıkıntılardan dolayı kendisini ifade edemediği için
agresif tavırlar gösterebilir. Gösterdiği agresif tavırlar sonucunda uyum
sorunu göze çarpar. Özgüven duygusunun gelişimi açısından okul öncesi
dönemindeki yaşantıların ileriki yaşlarda önemi düşünüldüğünde, çocuğun güven
kırıcı durumlarla karşılaşması oldukça risklidir. Bu dönemde anaokulu ve ya
kreş ortamlarında arkadaşları ile etkileşimde pasif kalmayı seçebilir. Ancak ev
ortamında anne, baba veya kardeşe yönelik karşı gelme, zarar verme davranışları
gösterebilir.
Erken
tanı, erken müdahale için önemlidir. Çocukların gelişiminde özgül öğrenme
güçlüğü veya başka bir bilişsel, davranışsal gelişim açısından problem
hissedildiğinde çocuk ve ergen ruh sağlığı uzmanına başvurulmalıdır.
Özgül
öğrenme güçlüğünün herhangi bir tıbbi tedavisi yoktur ve yaşam boyu süren bir
bozukluktur. Erken tanılanması ve sonrasında da uygun şekilde eğitimle gerekli
uyarlamaların yapılarak bireyin bu durumdan en az şekilde etkilenmesi
sağlanmalıdır.
Özgül
Öğrenme Güçlüğü (Disleksi); zeka geriliği değildir!.."
01.11.2019